The Sonic Librarary

Det Soniska biblioteket

Den improviserande musikern har ofta sina rötter i den inspelade musik som vi lyssnar till och formar oss som musiker. Följden av detta blir ett referensbibliotek som blir oumbärligt i denna typ av undersökande process.

Så, läs och lyssna och se på Peter Ablinger, Voices and Piano, Nicolas Hodges pi. Kairos 0013082KAI 2009, där röstrytmiken i de inspelade rösterna helt och fullt styr pianostämman och Khansahib Abdul, Karim Khan, Echoes Of A Golden Voice, EMI 33ECX 3304, 1976, gör det möjligt att lösa upp den linjära tiden för en stund, innan vi går vidare till en harpa med en intensiv viskande berättare i Alemu Aga, The Harp Of King David, Long Distance 142009, 1995, för att sedan åter vända till vårt indisk/pakistanska ursprung i Nazakat Ali & Salamat Ali, Classical Music From Pakistan, EMI CLP. 1308, innan vi träffar George Antheil, B. Koehlen, Bad Boy’s Piano Music, Col Legno WWE 1CD 31880, 1995, där allt verkade möjligt i vår teknikoptimism i början av nittonhundratalet, för att sedan gå tillbaka till en annan kulturvagga i form av Rashîd Al-Qundarjî, Musique Savante D’Irak, Al Sur ALCD 183, 1996, som sedan tar oss lite mer österut i den legandariska K. Arunachalam, Music Of India, EMI EALP 1284, 1964, där det finns kopplingar genom folkvandringarna västerut genom Manuel El Agujeta, Grands Cantaores Du Flamenco Vol.8, Le Chant Du Monde LDX 274900 som osökt för oss till de epokgörande dadaisterna i Arp - Schwitters - Hausmann, Dada > Antidada > Merz, Sub Rosa SR 195, och som sedan tar oss till den oheliga syntesen mellan konstmusik och rock i Art Bears, Wintersongs/The World As It Is Today, Arcades Music RéR CD, 1980, genom A.R.C. Chick Corea, David Holland, Barry Altschul, ECM 1009 ST, 1971, som utvecklade en pianotriomusik till något helt unikt under sjuttiotalet, som för oss vidare till att upptäcka sufimusiken genom Ali Brothers, Music From Pakistan, EMI EMC-E 1007, och som får oss att se de självklara banden mellan västerländsk konstmusik och afrikansk polyrytmik genom Pierre-Laurent Aimard, Aka Pygmies, African Rhythms, Warner/ Teldec Clasics 8573 86582-2, 2003, som sedan länkar oss vidare över till den amerikanska svarta musikens påhälsning i Paris genom Art Ensamble of Chicago, Les Stances A Sophie, Nessa Rec. n-4, 1970, där Akantus, I´vo Piangendo - Music from the 17th Century Italy, Alice ALCD 017, 1997 och Akantus, Amando e Desiando, Alice ALCD 010, ger oss ett perspektiv bakåt förankrat i vår nutid som Antony and the Johnsons, I am a bird Now, Rough Trade Rec. RTRADCD223, 2004, så självklart uttrycker genom sin sång som också Atomic Rooster, Death Walks Behind You, Sanctuary Rec./Castle Music CMQCD 869, (1970, 1971) 2004 och Atomic Rooster, Made in England, Castle Music CMQCD927, 2004 påminner oss om ett kreativt England, när J.S. Bach, Die Kunst Der Fuge, Hespérion XX, Astrée Auvidis ASTRÈE E 2001, 1986 och J.S. Bach, Maya Homburger & Malcolm Proud, Six Sonatas for Violin & Harpsichord, Maya Rec. MCD9503, 1995 och J.S. Bach, Paolo Bechi, Violoncello Solo Suites I-VI, Winter& Winter 910 028-2, 1998 och J.S. Bach, Hopkinson Smith, l’oevre De Luth, Astrée Auvidis ASTRÈE E 7721, 1987 och J.S. Bach, Glenn Gould, Goldberg Variations BMW 988, Sony Music SMK 52 619, 1982 och J.S. Bach, Goldberg-Variationen, Anderas Staier, HMC 902058 och J.S. Bach/L.V. Beethoven, Glenn Gould, Live In Leningrad, Sony Music SMK 2 686, 1984/85, påvisar ännu en gång den ickelinjära musikhistorien genom The Beatles, The Beatles In Mono, EMI Rec. 2009, där Alban Berg, Wozzeck, Deutsche Grammophon, 2 LP STEREO 2707 023, blir en självklar genomgång till den unika duosessionen med Derek Bailey & Andrea Centazzo, Drops, Ictus Rec. ICTUS 0003, 1977, och som sedan får sin spegling i den afrikanska dialogen med latinamerika i Gato Barbieri & Dollar Brand, Confluence, Black Lion Rec., Intercord 28 467-9 U, 1974 och Dollar Brand, African Piano, JAPO Rec. 60002, 1969, där det tvära kastet över till den strängt seriella pianomusiken i Jean Barraqué, Herbert Henck, Sonate Pour Piano, ECM New Series 1621 453 914-2, 1999, blir en spännande brygga över till pärlfiskarna i Bahreïn Et Shardja, Pêcheurs De Perles Et Musiciens Du Golfe Persique, Ocora, 558583, 1981, som sedan drar oss in i Bela Bartók, Belcea Quartet, String Quartets 1-6, EMI Classics 0946 3 94400 23, 2008 (fantastisk konsert kvartetten gjorde på Stockholms konserthus för några år sedan!), och där den oefterhärmliga politiska ljudpoesin med Amiri Baraka, David Murray & Steve McCall, New Music- New Poetry, India Navigation, IN-1048, 1981, för oss tillbaka till en kontrapunktisk, engelsk blues med Back Door, The Human Bed, Hux Rec. HUX031, (1973,1974) 2002, till den bandlösa gitarrvirtuosen Vishwa Mohan Bhatt, Guitar A La Hindustan, Magnasound D4HI0588, 1992 och Lavina De S. Balachander, L’Inde Vol. 6, Disques Esperance ESP 165510, 1978 och Sulochana Brahaspati, Raga Bilaskhani Todi, Raga Mishra Bhairavi, Nimbus Rec. NI 5305, 1992, där hoppet till H.I.F. von Biber, Romanesca, Violin Sonatas, Harmonia Mundi, HMU 907134.35, 1994, känns helt okomplicerad som sedan leder oss vidare till Pierre Boulez, BBC Symphony Orchestra & Strings of the New Philharmonia Orchestra, Pli Selon Pli - Livre Pour Cordes, Sony Classical SMK 68 335, 1995 och Pierre Boulez, H. Henck, Sonates 1,2 et 3 pour Piano, Wergo WER 60121-50. 1985 och Boulez/Riehm/Lachenmann, Hans Zender, Saarländischer Rudfunk cpo 999 484-2, 1997 och banbrytande röstkonst i Luciano Berio, Cathy Berberian, Circles, Wergo WER 6021-2, 1991, och L. Berio, Christine Schadeberg & Musicians’ Accord, The Great Works for Voice, Mode Rec. mode 48, (1995) 2006, och Berio, Berberian, m.fl. Circles, Sequenza I, Sequenza III, Seguenza V, Wergo WER 6021-2, (1967) 1991, där L.v. Beethoven, Paul Badura- Skoda, Les Sonates pour le Pianoforte, Astrée Auvidis ASTRÈE, E 8699, (1980) 1989, och L.v. Beethoven, Grigory Sokolov, Diabelli Variations OP.120, Saint Petersbourg 1985, Naïve OP30384. 2003 och L.v. Beethoven, Artur Schnabel, Diabelli Variations, Pavilion Rec. GEMM CD 9378, 1989 och L.v. Beethoven, Le Quatuor Talich, Quatours. 15 & 16, Calliope CAL 9639, 1986, och L.v. Beethoven, Glenn Gould, The Last Three Sonatas, CBS Rec. CBS MPK 45684, (1956) 1989 och Hildegard of Bingen, Emma Kirby, A Feather on the Breath of God, Hyperion Rec. CDA66039, 1981, känns märkligt nutida på alla vis, när vi sedan får en unik upptagning från The Bali Sessions, Living Art, Sounding Spirit, Ryko RCD 10449, 1999, som sedan åtföljs av den fantastiske sångaren och basisten Jack Bruce, Harmany Row, Polydor 835 243-2, 1971 och Cream, Those were the days, Polydor 539 000-2, 1997 och Cream, Royal Albert Hall, DVD Warner Music Vision 0349-70421-2, 2005 och Jack Bruce, A Question of Time, Epic Rec./CBS Rec. EK 45279, 1989 och Jack Bruce, Out Of The Storm, Polydor 065 606-2, 2003, för att sedan övergå till Earle Brown, Ensamble Avantgarde, Synergy, Hat Hut Rec. ART CD 177, 1995, där allt kring grafisk komposition blev betydelsefullt för mig 1976, på samma gång som James Brown, Live at The Apollo Volume II, Universal Rec. 314 549 885-2, 2001, kring sina rituella sessioner blev epokgörande, precis som David Bowie, Heroes, EMI 7243 521908 0 5, 1999, och David Bowie, Outside, The Nathan Adler Diaries: A Hyper Cycle, BMG 74321303392, 1995 och David Bowie, Eart hl i ng, BMG 7432143077 2, 1997, skapade dynamik till mitt lyssnade på Paul Bley/Evan Parker/Barre Phillips, Time Will Tell, ECM Rec. ECM 1537, 1995 och Olle Bonniér, Plingeling/Plingaling, Olof Bright OBCD 12, 2005, för att i nästa stund ta del av formantrika röstklanger i Binchois & Lescurel, Ensemble Gilles Binchois, Chansons, Virgin 0946 3 49973 2 4, (1995, 1998) 2006 och Ensemble Gilles Binchois, Musique Et Poésie à Saint-Gall, Harmonia Mundi HMC 905239, 1997 och Marcel Pérès, Ensemble Organum, Messe De Saint Marcel, Marmonia Mundi HMA 1951382, 2005 och Marcel Pérès, Ensemble Organum, Chant De L’eglise De Rome, Zigzag-territories zzt081001, 2008 och Marcel Pérès, Ensemble Organum, Chant Corse, Harmonia Mundi HMD 941495, 1998 och Marcel Pérès, Ensemble Organum, École Notre-Dame, Harmonia Mundi HMA 1901148, 1989 och Marcel Pérès, Ensemble Organum, Plain Chant, Harmonia Mundi HMC 901319, 1990 och Marcel Pérès, Ensemble Organum, Les Pélerins D’Emmaüs, Harmonia Mundi HMX 2901347, (1990) 2004 och Marcel Pérès, Ensemble Organum, Chant Cistercien, Harmonia Mundi HMX 2901392, (1992) 1999 och Marcel Pérès, Ensemble Organum, Le Chant des Templiers, Ambroisie AM 9997, 2006 och Marcel Pérès, Ensemble Organum, Codex Chantilly, Harmonia Mundi HMA 1951252, (1987) 2006, för att sedan komma tillbaka till Indien med Uday Bhawalkar, Raga Shri - Raga Malkauns, Nimbus Rec. NI 5489, 1997 till att The Beach Boys, Pet Sound, EMI 0946-3-53986-2-5, (1966) 2006 för oss över till det ursprungliga i R.L. Burnside, Come On In, Fat Possum Rec./ Epitaph 0317-2, 1998 och R.L. Burnside, A Bothered Mind, Fat Possum Rec. FP1013-2, 2004 och R.L. Burnside, Too Bad Jim, Fat Possum Rec./Capricorn Rec. 42082-2, 1994, där kopplingen till både Indien och bluesen blir självklar i Carla Bley & Paul Haines, Escalator Over The Hill, JCOA Rec/ ECM Rec. JCOA/EOTH 839 310-2, (1971) 1998 och Paul Bley, Footloose, Savoy SV-0140, 1992, som för oss tillbaka till urkunderna i Burundi, Musiques Traditionnelles, Ocora 558 511, 1984 och milstolparna i Anthony Braxton, Creative Orchestra Music 1976, BMG Rec. ND86579, 1987 och Circle, Paris-Concert, ECM 1018/19 ST, 1972 och Chick Corea, Early Circle, Blue Note CDP 7 84465 2, 1992, när kastet över till konstpunken i Cardiacs, Sing To God - Part One, Alphabet ALPH CD 023, 1995 och Cardiacs, Sing To God - Part Two, Alphabet, ALPH CD 024, 1995, som leder oss tillbaka till den amerikanska folkmusiken med Johnny Cash, American IV: The Man Comes Around, American Rec. 063 339-2, 2002 och Ry Cooder, Get Rythm, Warner Bros. Rec. 7599-25639-2, 1987, och vidare norrut till Canada, Inuit Games and Songs, Auvidis-Unesco D 8032, 1991 med ett mellanspel i hovmusiken från Corée, Musique De Cour, Playasound PS 65023, 1988 och tillbaka till Spanien med Manolo Caracol, Grands Cantaores Du Flamenco Vol.7, Le Chant Du Monde LDX 274 899, för att därefter landa i rum och tystnad hos Johan Cage, S. Drury, The Piano Works 1, Mode Rec. Mode 47, 1995 och John Cage, Joshua Pierce, Sonatas & Interludes for Prepared Piano, Wergo WER 60156-50, 1989 och John Cage, The Arditti Quartet, The Complete String Quartets Vol. 1, Mode Rec. mode 17, 1989 och John Cage, R. Bunger & J. Clayton, Four Walls, Tomato Rec. 2696592, 1989 och John Cage, Teodoro Anzellotti, Cheap Imitation, Souvenir, Dream, Winter & Winter W&W 910 080-2, 2003 och John Cage, Margaret Leng Tan, American Composers Orchestra, The Seaons, ECM Rec. ECM 1696, 2000 och John Cage, H. Henck, Music of Changes, Wergo WER 60099-50, 1988 och John Cage, H. Henck, Sonatas and Interludes. Location, Festeburger Fantasien, ECM rec. ECM 1842/43, 2003 och John Cage, Margaret Leng Tan, Daughters of the Lonesome Isle, New Albion Rec. NA070CD, 1994, John Cage, S. Drury, D. Tudor, The Piano Concertos; Fourteen, Mode Rec. mode 57, 1997 och John Cage, Cheap Imitation, Ampersand ampere3, 1999 och John Cage, Roaratorio, Wergo WER 6303-2 286 303-2, 1994, där kopplingen över till den store poeten och komponisten Captain Beefheart, Doc At The Radar Station, Virgin 0777 7 87136 2 3, 1986 och Captain Beefheart & His Magic Band, Trout Mask Replica, Warner 927 196-2, 1970 och The Magic Band, 21st Century Mirror Men, Proper Rec. PRPCD026, 2005 och Captain Beefheart & The Magic Band, Dust Sucker, Milksafe BF6003, 2002 och Captain Beefheart & His Magic Band, The Mirror Man Sessions, Buddha Rec. 7446599606-2, 1999 och Captain Beefheart & The Magic Band, Bluejeans & Moonbeams, Virgin Rec./EMI CDVR2023 0946 365515 24, 2006 och Captain Beefheart & The Magic Band, Somebody In My Home, CBH-Music Rec. CB 63-80, 1980, till den tidige Joe Cocker, Mad Dogs & Englishmen, A&M Rec. 540 698-2, 1997, som för oss vidare till mer amerikansk folkmusik i form av Crosby, Stills, Nash & Young, Déjà vu, Atlantic 7567-82649-2, 1970,  ;och vidare med John Coltrane, A Love Supreme (Deluxe Edition), Impulse! 589 945-2, 2002 och John Coltrane, Meditations, Impulse! 254 621-2, 1987 och John Coltrane, Kulu Sé Mama, Impulse! 254 645-2, 1987 och John Coltrane, A Love Supreme, Impulse! 254 557-2, 1987 och John Coltrane, Sun Ship, Impulse! IMP 11672, 1995 och John Coltrane, The Complete 1961 Village Vanguard Recordings, Impulse! IMPD4-232, (1961) 1997 och The John Coltrane Quartet, The Complete Africa/Brass Sessions, Impulse IMP 21682, (1961) 1995, tills vi landar i indisk dhrupadsång med Ustad Sayeeduddin Dagar, India: The Art of Dagarvani Dhrupad, Buda Rec. 198412 och N.Z. Dagar & N.F. Dagar, Chant Dhrupad, Auvidis Rec. AV 4511, 1984 och Z.M. Dagar & Z.F. Dagar, Raag Malkauns Bombay 1968, Country & Eastern, CE 02, 2005 och Ustad Zia Fariduddin Dagar, Raga Chandrakauns, Origo 1002, 1984 och Ustad Zia Fariduddin Dagar, Le Chant Dhrupad De Ustad Fariduddin Dagar - L’Inde Vol. 15, Disques Esperance ESP 8413, 1985 och Bahauddin Dagar, Live From Darbar Festival, Sense World Music 093, 2007 och Dagar Brothers, Dhrupad, JVC JVC-5390-2, 1995 och Dagar Brothers, Raga - Darbari Kanada - Adana, EMI EALP.1291, 1965 för en liten avstickare till sångaren och poeten Bob Dylan, Time Out Of Mind, Columbia 486936 2, 1997, och tillbaka till Sydindien med Dhyânam/ Meditation, South Indian Vocal Music, Nonesuch Rec. H- 72018, 1966, och övergången till Miles Davis, Dark Magus, Sony Rec. SRCS 9325-6 och Miles Davis, Sketches of Spain, CBS CDCBS 62327, 1963 och Miles Davis, At Filmore, CBS Rec. CBS S 66257, (LP) 1970 och Miles Davis, Four & More, CBS Rec. CBS 85560, (LP) 1966 och Miles Davis, Agharta, CBS Rec. CBS 88159, (LP) 1975 och Miles Davis, Get Up With It, CBS Rec. CBS 88092, (LP) 1974 och Miles Davis, The Complete In a Silente Way Sessions, Columbia c3k 6536, (1971) 2001, för att sedan landa i ett klanghav med Deathspell Omega, Paracletus, NED026 och Deathspell Omega, Kénôse, NED008 och Dodecahedron, SUA 023, 2012-07-31, som direkt över går till Girija Devi, Inde Du Nord, Ocora C 560056, 1995 och Nick Drake, Fruit Tree, Hannibal Rec. HNCD 5402, 1986 och Cesaria Evora, Cesaria Evora, Nonesuch Rec. 79379-2, 1995 och Empire Centrafricain, Anthologie De La Musique Des Pygmées Aka, Ocora 558526/7/8, 1978 och vidare norrut till Nubien genom poeten och sångaren Hamza El Din, Escalay-The Water Wheel Oud Music from Nubia, Nonesuch 7559-72041-2, 1971 Egypte, Les Musiciens Du Nil, Ocora C59006, 1987 och Hamza El Din, Music Of Nubia, Vanguard VMD 79164, 1964 och Hamza El Din, Al Ous - Instrumental And Vocal Music Of Nubia, Vanguard VSD 79194, 1965 och Hamza El Din, A Song Of The Nile, JVC VID-25007 och Hamza El Din, Available Sound- Darius, Lotus Rec. 9621CD, tills vi når Turkiet i The Erkose Ensemble, Tzigane, CMP Rec. CD 3010, 1991 och far både till USA och Sverige i Bill Evans Trio, Live In Stockholm 1965, Landscape LS2-917, (1965) 1992, genom att lyssna till bluesens rötter i Khalifa Ould Eide & Dimi Mint Abba, Moorish Musik From Mauritania, World Circuit WCD 019, 1990, och dansmusik i Etiopiskt Samlings CD, The Very Best Of Èthiopiques, Manted 245, 2007, för att vandra i olika rum med Andreas Eklöf, Nor, Compunctio COMPCD003, 2008, och möta det postmoderna landskapet kring Brian Eno & David Byrne, My Life In The Bush Of Ghosts, Virgin/ EMI 0946 331341 2 6, (1979-1980) 2006, för att sedan lyssna till gitarristen Robert Fripp, Exposure, RG Rec. EGCD41, 1979 och över till frenesin i Brian Ferneyhough, Arditti String Quartet, Mitchell, Andersson, Scodanibbio, Arditti, Asko Ensamble, Nott, Auvidis Montaigne MO 782029. 1996, som senare landar i klubborna hos Hossein Farjami, Hossein Farjami plays Santoor, Arc Music EUCD 1100, och för oss vidare in i en synbar och reflekterande process i Morton Feldman & Samuel Beckett, Words And Music, Montaigne MO 782084, 1996 och Morton Feldman, Marianne Schroeder, Piano, Hat Hut Rec. hat ART CD 6035, 1989, och Morton Feldman, Kristine Scholz & Mats Persson, Complete Works for Two Pianists, Alice ALCD 024, 2002 och Morton Feldman, Turfan Fragments, Dog W/A Bone DWAB04, 2001 och Morton Feldman, Ensemble Recherche, The Viola in my Life I, II, Montaigne MO 782126, 2000 och Morton Feldman, For Samuel Beckett, Hat Hut Rec. hat ART CD 6107, 1991 och Morton Feldman, Radio-Sinfonie-Orchester Frankfurt, Neither, Hat Hut Rec. hat ART 102, 1998 och Morton Feldman, Morton Feldman, ed. RZ 1010, (1956-1979) 1994 och Morton Feldman, M. Hinterhäuser, Piano and Orchestra, Palais de Mari, Piano, Col Legno WWE 1CD 20070, 2001 och Morton Feldman, M. Hinterhäuser, For Bunita Marcus, Col Legno, WWE 1CD 31886, 1995 och Morton Feldman, Clarinet and String Quartet, Ibhausmann Pellegrini Quartet, Hat Hut Rec. hat ART CD 6166, 1995 och Morton Feldman, E. Blum, N. Vigeland & J. Williams, Crippled Symmetri I/II, Hat Hut Rec. hat ART CD 2-60801/ 02, (2 CD) 1991 och Morton Feldman, Palais de Mari, Kairos 0012362KAI, 2003, och Morton Feldman, Rohan de Saram & Marianne Schroeder, Patterns in a Cromatic Field, Hat Hut Rec. hat ART CD 2-6145 (2CD’s), 1995 och Morton Feldman, Steffen Schleiermacher/Isabel Mundry/Mats Persson/Kristine Scholz/Nils Vigeland, Works for Piano 2, Hat Hut Rec. har Art CD 6143, 1994, för att sedan plötsligt landa i Fläsket Brinner, Fläsket, Polydor/ Universal 018301-2, (1972) 2002 och Five Voices, Direct Sound, Intakt CD 015, 1989, och sedan direkt över till egensinnig pianomusik i Michael Finnissy, Piano, NMC/Artist Series NMC D002 som för oss över till Thomas Bernhards hemland i form av Österrikes intressantaste komponist Beat Furrer, Begehren, Kairos 0012432KAI, 2006 och Beat Furrer, Konzert für Klavier und Orchester, Kairos 0012842KAI, 2008 och Beat Furrer, Stimmen, Kairos 0012272KAI, 2001 och Beat Furrer, Nuun, Presto con Fuoco, Still, Poemas, Kairos 0012062KAI, 2000 och Beat Furrer, Fama, Kairos 0012562KAI, 2006 och Beat Furrer, Aria, Kairos 0012322KAI, 2003 och Beat Furrer, Solo Piano Works, Kairos 0012382KAI, 2005, och sedan gå till orientalisk historia genom Gazeller I, Ottoman- Turkish Vocal Improvisations, Kalan Müzik CD 067, 1997 och Gazeller II, Ottoman- Turkish Vocal Improvisations, Kalan Müzik CD 072, 1997 och Greek-Oriental Rebetica, Songs And Dances in the Asia Minor Style, Arhoolie Folklyric CD7005, 1991, för att sedan gå in till Vieux Gaultier, Hopkinson Smith, Pieces de Luth, Astré Auvidis ASTRÈE E 8703, 1988 och Gesualdo, Ensemble Vocal Européen de la Chapelle Royale, Sabbato Sancto Responsoria, Harmonia Mundi, HMC 901320, 1990 med en rejäl omväg över Galliano & Portal, Blow up, Dreyfus Jazz FDM 36589-2, 1997, tills vi når Jimmy Giuffre 3, Flight, Bremen 1961, Hat Hut Rec. CD 6071, 1961 och Jimmy Guiffre 3, Fusion, Thesis, ECM Rec. ECM 1438/39 849 644-2, 1961, över till vännerna Mats Gustafsson, Paul Lovens, Nothing To Read, Blue Tower Rec. BTCD 03, 1991 och Barry Guy, Fizzles, Maya Rec. MCD 9301, 1993 och Gastr Del Sol, Camoufleur, Domino Rec. WIGCD44, 1998 och Gastr Del Sol, Upgrade & Afterlife, Drag City DC90CD, 1996, genom spanska frihetssånger i Charlie Haden, Carla Bley, Don Cherry m.fl, The Ballad of the Fallen, ECM Rec. ECM 1248 811 546-1, (LP) 1983 och Charlie Haden, Liberation Music Orchestra, Impulse! IMPD-188, (1970), 1996, där stigen leder oss till mästerligt solospel med Nina De Heney, Archipelago, Kning Disk KD046, 2007 och Nina De Heney, III, Found You Rec. FYR 016-IS04, 2010 och utan Henry Cow, Slapp Happy, In Praise of Learning, Red Rec. RED 03, 1975 och Henry Cow, Concerts, Compendium Rec. FIDARD01. 1974/75 och Bo Hansson, Sagan om Ringen, Silence Rec. RING 4600, (1970, 1972, 1975) 1988 och Hansson & Karlsson, Polydor 557 279-2, 1998, blir inte denna resa fullständig från att ha tagit en stor omväg över Heinz Holliger, Streichquartett - Die Jahreszeiten - Chaconne, Wergo WER 6084-2 286 084-2, (1979) 1991 och Heinz Holliger, Scardanelli- Zyklus, ECM Rec, 1472/73 437 441-2, 1993 och J. Haydn, Riko Fukuda, Piano Sonatas 28, 36, 14, 6, 9, 8, Brilliant Classics 99671/10, 2000 och Horowitz (Schubert, Liszt), Brahms: Concerto No.2- Toscanini, BMG GD60523, 1991 och Horowitz (Schumann, Scarlatti, Schubert, Scriabin), Horowitz Recital, CBS Maestro, MYK 42534, (1968) 1987, genom att PJ Harvey, Rid Of Me, Island Rec. CID 8002/514 696-2, 1993 och PJ Harvey, Dry, Too Pure PURE CD10, 1992, blir en avgörande rastplats på vägen till Hespèrion XX/ Jordi Savall, El Cancionero de la Colombina, Astrée Auvidis ASTRÈE E 8763, 1992 och Fred van Hove, I-II-III, Edition Explico, LC 5572, 1996 för att nå ett viktigt delmål i form av Jimi Hendrix, Live at the Fillmore East, MCA Rec. MCD 11931/111 931-2, (1969, 1970) 1999 och Jimi Hendrix, Live at Berkley, MCA Rec./ Experience Hendrix 0602498607527, (1970) 2003 och över till Europa igen med Irlanda, Traditions du Connemara, Ocora C 580020, 1993 och tillbaka till visionären Charles Ives, S. Ozawa & M. T. Thomas, Symphony No. 4 Three Places in New England, Deutsche Grammophon, 423 243-2, (1970) 1977 och Charles Ives, Herbert Henck, Sonate Für Klavier Nr.1, Wergo WER 60101-50, 1984 och Charles Ives, Herber Henck & Deborah Richards, Piano Pieces, Wergo WER 60112-50, 1985, där vännerna i Hans Isgren, To Snatch from The Moon W/ The Hand, (Privat Inspelning, 2000), får mig till Inde Du Sud, I’art Du Vina, CBS Rec. CBS 80213, 1975 och Iran: Persian Classical Music, Elektra Nonesuch Explorer Series 7559-72060-2, (1974) 1991 och Iran Vol.2, Anthologie De La Musique Traditionnelle, Ocora, Harmonia Mundi 558 550, 1980 och Iran 3&4, Anthologie De La Musique Traditionnelle, Ocora, Harmonia Mundi 558 562/63, 1981 och Iran 5&6, Baloutchistan, Musiques D’extase Et De Guérison, Ocora, Harmonia Mundi 558565/66, 1981, där steget inte är långt till International Harvester, Sov Gott Rose-Marie, Silence SRSCD3614, (1969) 2001 och Japon, Gagaku, Ocora C 559018 HM65, 1987 och Street Music of Java, Lyrichord LLST 7310, 1976, och Sri Bhimsen Joshi, Vocal Phenomenal, Chhanda Dhara SNCD 70492, 1992 (jag glömmer aldrig fyratimmarsessionen i en skolsal i Årsta i början av åttiotalet!) och Jan Johansson, Folkvisor, Heptagon Rec. HECD-000, 1994 och Jan Johansson, En Resa i Jazz och Folkton, Heptagon Rec. HECD-009, 1995 och Jan Johansson & Radiojazzgruppen, Den Korta Fristen, Heptagon Rec. HECD-001-101, 1994 och Jan Johansson, Jan Johansson spelar musik på sitt eget vis, Megafon MFCD-2021, (1964-1966) 1989 och tillbaka till Japansk trad. musik, Colombia, cocf-9792, 1992, genom Spike Jones & His City Slickers, Greatest Hits, The Entertainers CD 0247, 1990, till gruppen Japan, Tin Drum, Virgin CDV2209, 1981, rusar vi in i musikteaterns värld genom Mauricio Kagel, Solowerke, Winter & Winter 910 035-2, 1998 och Mauricio Kagel, Playback Play, Winter & Winter 910 059-2, 2000 och Mauricio Kagel Arditti String Quartet, Pan String Quartes I, II, III, Auvidis Montaigne/Naïve MO 782129, 2000 och Mauricio Kagel, Les Idées Fixes, Musik für Tasteninstrumente, Opus 1.991, Col Legno AU 31826 CD, 1991, och Mauricio Kagel, Becker, Riessler, Ross, Sylvestre & Wharton, (2) Zwei Akte, Rrrrrrr... 5 Jazzstücke, Blue’s Blue, Auvidis Montaigne MO 782003, (1990) 1996, och Mauricio Kagel, Ensamble Modern, Roland Hermann, (3) Finale/...den 24.xii.1931, Montaigne 782009, 1992 och Mauricio Kagel, Ensamble Modern, (4) Variétè, Montaigne 782013, 1992 och Mauricio Kagel, Schönberg Ensamble, Trio in drei Sätzen, Schwarzes Madrigal, Winter & Winter 910 090-2, 2002, och Maurico Kagel, Schönberg Ensamble, Reinbert de Leeuw, (5) Stücke der Windrose & Phantasiestück, Auividis Montaigne MO 782017, 1994, och Mauricio Kagel, Gawriloff, Palm & Canino, (6) Klangwölfe, Unguis Incarnatus Est, An Tasten, Trio, Auvidis Montaigne MO 782043, 1994, och Mauricio Kagel, Abbenes, Stockhausen, Blaauw, Adam, Gorsch, (7) Nah und Fern, Auvidis Montaigne MO 782062, 1995, tills vi landar i den nordindiska konstmusiken hos Ali Akbar Khan, Legacy, AMMP CD 9601, 1996 och Ameer Khan, Raga Marwa, Darbari Kanada, EMI EALP 1253, och Vilayat Khan & Bismillah Khan, Duets, EMI ASD. 2295, 1967 och Ustad Sabri Khan, Master Of The Indian Sarangi, ARC Music EUCD 2192, 2008 och Ustad Samir Khan, Great Master, Great Music, EMI ECLP 2765, (LP) 1976 och Ustad Salamat Ali Khan, Breath Of The Rose, Water Lily Acoustics WLA-ES-18-CD, 1993 och Ustad Bade Ghulam Ali Khan, Kheyal - Raga Behag, Vilambit Ektaal, Inreco 2411-5001, 1977 och Ustad Bade Ghulam Ali Khan, Raga Goonkali, Raga Malkauns, EMI EALP 1258, och Sultan Khan, Singing Sarangi of Sultan Khan, Chhanda Dhara SNCD 73988, 1988 och Ghulam Mustafa Khan, Raga- Bhupal Todi/Raga- Bageshree, EMI ECSD 2471, 1970 och Dr. Lamani Misra, Nectar Of The Moon - Vichtira Vina Music Of Northern India, Nonesuch Rec. H- 72086, 1981 och Bismillah Khan, Shaadi Ki Shehnaiyan, HMV STCS 850082, 1986 och Bidur Mallik & Sons, The Fast Side of Dhrupad, Welt Musik SM 1517-2, 1994 och Ram Narayan, Beat And Bow, The Grammophone Company Of India Limited, EMI EALP-1312, 1967 och Ram Narayan, Rag Shankara, Rag Mala in Jogia, Nimbus Rec. NI 5245, 1990 och Ram Narayan, Sarangi, EMI S- MOAE 183, 1969 och Ram Narayan, Rag Lalit, Nimbus Rec. NI 5183, 1989 och Surshri Kesar Bai Kerkar, Raga-Lalat, Raga-Malkauns, EMI EALP.1278, 1963 och tillbaka till Nord-Afrika med Oum Kolthoum, El Awellah Fel Gharam, Sidi 94 SDCD 01B46 och tillbaka igen österut till Pakistan med Nusrat Fateh Ali Khan, Greatst Hits of Nusrat Fateh Ali Khan, Sirocco SIR CD 009, 1988 och till ett Sydindiskt tempel i form av Sheik Chinna Moulana, Carnatic Instrumental Nadaswaram, EMI CDNF 147743, 1997, för att stanna upp och lyssna på vännerna Roland Keijser & Raymond Strid, Yellow Bell, UMLÅDA2, 2011, som osökt för mig till N. Krishnan, Enchanting Nadaswaram Recital, Pyramid CD PYR 7011, 1996 och vidare till epokgörande King Crimson, The Construction of Light, Virgin KCCDX2 7243 8 49261 20, 2000 och King Crimson, Epitaph, Discipline Global Mobile DGM9607, 1997 och King Crimson, The Power To Believe, Sanctuary Rec. SANCD155, 2003 och King Crimson, B’Boom, Official Bootleg - Live in Argentina 1994, Discipline Global Mobile DGM 9503, 1995 och King Crimson, Vrooom, Discipline Global Mobile DGM 0004, 1994 och King Crimson, Red, Atlantic SD 18110 0698, 1974 och King Crimson, Islands, E.G. Rec. ILPS-9175, 1971 och King Crimson, Happy With What You Have To Be Happy With, Sanctuary Rec. SANEP123, 2002, tills vi stannar till i Sydindien igen med Gopal Krishan & Latif Ahmed Khan, L’art de la Vicitra Vîna, Ocora C 561048/49, 2002 och far till Chicago med Glenn Kotche, Mobile, Nonesuch Rec. 7559-79927-2, 2006, när turen går till vännerna i Kultivator, Barndomens stigar, Bauta Rec. APM 9201, 1981, som gör att jag måste lyssna på mästerlig improvisation med Miko Korhonen, Svenska Klavikord, SVEA Fonogram SVCD 8, 1997 och blues med Junior Kimbrough, God Knows I Tried, Fat Possum Rec./ Epitaph 0320-2, 1998, tills vi möter att den arkaiska klangens mästare Helmut Lachenmann, Das Mädchen Mit Den Schwefelhölzern, ECM 1858/59, 2004 och Helmut Lachenmann, Schwankungen am Rand, ECM New Series 1789 461949-2, 1994 och Helmut Lachenmann, Ausklang /Tableau, Col Legno WWE 1CD 31862, 1994 och Helmut Lachenmann. Marino Formenti, Piano Music, Col Legno WWE 1CD 20222, 2003 och Helmut Lachenmann, Roland Keller, Klaviermusik, Col Legno AU 31813 CD, 1991 och Helmut Lachenman, E. Brunner, W. Grimmer, M. Damerini & J. Beer, Allegro Sostenuto/Pression/ Dal Niente/ Intérieur I, Col Legno WWE 1CD 31863, 1994 och Helmut Lachenmann, Arditti String Quartet, Deutches Symhonie-Orchester & Olaf Henzold, Reigen Seliger Geister, Auvidis Montaigne/ Naïve MO 782130, 1994, som blir alldeles kristallklart när vi sedan tar oss vidare in hos G. Ligeti, Arditti String Quartet, (1) String Quartets and Duets, Sony SK 62306, 1994 och G. Ligeti, London Sinfonietta Voices, (2) A Cappella Choral Works, Sony SK 62305, 1994 och G. Ligeti, P.L. Aimard, (3) Works for Piano: Études, Musica Ricercata, Sony SK 62308, 1996 och G. Ligeti, Charial, Terrioux, Hocker, (5) Mechanical Music, Sony SK 62310, 1995 och G. Ligeti, P. Eötvös, Concertos - Ensamble Modern, Sony Classical SK 58 945, 1994 och G. Ligeti, F. Ullén, The Complete Piano Music Vol.2, BIS- CD- 983, 1998 och G. Ligeti, Arditti-String- Quartet, Streichquartett Nr. 1, Sterichquartet Nr. 2, Wergo WER 60079-50, 1988 och G. Ligeti, Kammerkonzert/ Ramifications I&II/Lux Aetern/Atmosphéres, Wergo WER 60162-50, 1988 och Anna Lindal, Violin Alone, Content SAK 4610-3, 1998, som gör stigen bort till Birgitta Lillpers & Lars Sandberg, Poesi & Musik, Alice ALCD 023, 1999 och Stig Larsson & Dror Feiler, Poesi & Musik, Alice ALCD 018, 1997 och Alvin Lucier, Sferics- Music For Solo Performer, Lovely Music Rec. LCD 5013, (1982-1987) 2009, lättvandrad över till insidan av språket hos René Lussier, Le Trésor de la Langue, Ambiances Magnétiques, AM 015 CD, 1989 till gnistrande pianospel hos Fred Kaz, Improvised Meditations & Excursions/Eastern Exposure, Collectables Rec./ Atlanic Rec. COL CD 6629, 2000, över till ritualerna hos Magma 2, 1001° Centigrades, Seventh Rec. SEVENTH REX VI, 1971 och Magma, Retrospektïw I-II, Seventh Rec. SEVENTH REX XVI/ XVII, 1994 och Magma, Live/ Hhaï, Seventh Rec. SEVENTH REX X/XI, 1989 och Magma, K.A, Seventh Rec. SEVENTH A XXXIV, 2004 och vidare till C. Monteverdi, The Sixteen Choir and Orchestra, Harry Christophers - conductor, Second Vespers for the Feast of Santa Barbara. Hyperion Rec CDA 66311/2, 1988 tills vi stannar hos Olivier Messiaen, Carl-Axel Dominique, Complete Bird Music for Piano Solo, BIS- CD-594/596, 1994, en bra stund innan vi går över till Norge med Motorpsycho, Trust Us, Columbia col 489 738 2, 1998 och Motorpsycho, Heavy Metal Fruit, Rune Grammofon RCD 2093, 2010 och Motorpsycho, Little Lucid Moments, Rune Grammoon RCD 2073, 2008 och vi når Ennio Morricone, Morricone 2000, Dagored RED 105-2, 1999 och Algeriet hos Sidi Mansour, Rimitti, Absolute Rec. ABSOLCD 2, 1994 som för oss vidare in i min musikhistoria där allting började med Mahavishnu Orchestra, Birds of Fire, Columbia 468224 2, 1991 och Mahavishnu Orchestra, Visions of the Emerald Beyond, Columbia Rec. 467902 2, 1991 och Mahavishnu Orchestra, Between Nothingness & Eternity Live, CBS Rec. 69046, 1972 (LP) och Mahavishnu John McLaughlin, My Goal’s Beyond, Douglas/ CBS Rec. DGL 69014, (LP) och Albert Marceur, Armes Et Cycles, Philips 9101 210, 1979, tillbaka mot Spanien med Enrique Morente, Essences Flamencas, Auvidis A 6151, 1988 och Musique Arabo-Andalouse, Atruim Musicae, Harmonia Mundi HMC 90389, 1977, vidare österut igen till Shahmirza Moradi, The Music of Lorestan, Iran, Nimbus Records NI 5397, 1994 och Lata Mangeshkar, Hits All The Way, EMI CDI PMLP 5010, 1988 och Ram Chatur Mallik, Masters Of Raga, Spectrum/ Wergo SM 1076-50, 1982, när vi når den amerikanska västkusten med The Mars Volta, Frances the Mute, Universal Rec. 075021039773, 2005 och The Mars Volta, Amputechture, Universal Rec. 0602517028029, 2006 och The Mars Volta, De-Loused in the Comatorium, Universal Rec. 0602498602980, h 2003 och The Mars Volta, The Bedlam in Goliath, Universal Rec. 0602517575301, 2007 och tllbaka ännu en gång till ursprungligare former i Mauritanien, Concert Sous la Tente, Philips 538716-2, 1999 och Machaut, Messe de Notre Dame, Harmonia Mundi HMC 901590, 1996 och Machaut, Ensemble Gilles Binchois, Le Vray Remède d’Amour, Cantus Rec. C 9625, 2001 och Machaut, Messe de Notre Dame-Parrot, EMI CDC 7 47949 2, 1987, tills Tristan Murail, The Complete Piano Music- Marilyn Nonken, Metier MSV CD92097, 2005, för oss tillbaka till nutiden och något tidigare hör jag Joni Mitchell, Hejira, Asylum Rec 253 053 US:1087-2, 1976 och Joni Mitchell, Hits, Reprise Rec. 9362-46326-2, (1972, 1974) 1996, när Ron Mann, Poetry In Motion II, Voyager CAT: CPOET2H ISBN; 155940647X, CD-ROM, 1995, visar mig en väg till Moondog, The King of Sixth Avenue, Honest Jons Rec. HJRCD18, och vännen Christian Munthe, Solos & Duos, Blue Tower Rec. BTCD 04, 1994, när The Meters, Sophisticated Cissy, Cisst Strut, Ease Back, Sundazed Music SC 6146, (1969) 1999 och The Meters, Look-Ka Py Py, Sundazed Music SC 6147, (1970) 1999 och The Meters, The Very Best Of The Meters, Rhino 8122-7264-2, (1972, 1974, 1975, 1976, 1997) 1997, rytmiserar vägen mot röstkonstnären Phil Minton & Veryan Weston, Ways Past, ITM 1486, 1992, och Charles Mingus, Paris 1964, Le Jazz CD 19, (1964) 1993 och Charles Mingus, Pithecanthropus Erectus 1955-1957, Giants Of Jazz CD 53056, (1955-1957) 1990 och Charles Mingus, Mingus Ah Um, CBS Rec. CBC 450436 2, (1959) och Tatsuya Nakatani, Primal Communication, H&H Produktion HH-8, 2007 och Parween Sultan, Phenomenal Performance By Parween Sultana, EMI ECSD 2744, 1975 och Sharam Nazeri & Ensamble Alizadeh, Nowruz.Traditional & Classical Music, WDR 58.395, 1995 och salig Bengt "Frippe" Nordström, Meaningless, Blue Tower Rec. BTCD 08, 2003 och vännen Lise-Lott Norelius, In Sea, Firework Edition Rec. FER 1057, 2005, för oss till The Neville Brothers, Yellow Moon, A&M Rec. 395 240-2, 1989, och mer rytmik genom Conlon Nancarrow, Ensamble Modern, Studies, BMG 09026 61180 2, 1993 och Conlon Nancarrow, George Antheil. Herbert Henck, Piano Music, ECM Rec. 1726 465 829-2, över till Turkiet med Talip Ozkan, The Dark Fire, Axiom 263002, 1992, som kunde ha träffat Charlie Parker, Birdman, Bakhåll Sound Archive MISC BAKCD 9712, 1997, på vägen ner mot Portugal där Carlos Paredes, Guitarra Portuguesa, Som Livre/ EVC VSL 1213-2, (1967) 2007 och Carlos Paredes, Na Corrente, EMI 7243 8 55384 2 1, 1996, utrycker sitt vemod innan den indiska sången ljuder genom Damal Krishna Pattamal, il Canto Del Raga, Universo Folklore, Arion FARN 1087, 1978, och Earl Bud Powell, Burning in U.S.A. 53-55 Vol.2, Mythic Sound MS 6002-2, 1989 och Bud Powell Trio, Jazz At Massey Hall, Vol.2, Debut Rec. OJCCD-111-2, 1991, som för mig vidare till en mästare i solospel, Evan Parker, Lines Burnt In Light, PSI Rec. PSI 01.01, 2001 och Evan Parker, The Snake Decides, PSI Rec. PSI 03.06, 2003 och Evan Parker, Conic Sections, PSI Rec. PSI 08.01, 2008, innan vi når Buenos Aires med Astor Piazzolla, The Late Masterpieces, American Clavé AMCL 1022, 1993 och Astor Piazzolla, Luna, Hemisphere 7243 8 35595 2 7, 1992 och Astor Piazzolla, 57 Minutos Con La Realidad, Intuition Rec, INT 3079 2, 1996 och Jimmy Page & Robert Plant, No Quarter, Fontana 526 362-2, gästar Nordafrika som för mig vidare till vännerna Mats Persson & Claude Loyola Allgén, Fantasia, Alice Musik ALCD 020, 1999 och Mats Persson & Kristine Scholz, Piano Von Forza, Phono Suecia Rec. PSCD 106 (Vol. 1.-2), 1998 och Mats Persson & Kristine Scholz, Touch, Caprice Rec. CAP 21331, 1988 och Mats Persson, Piano, Satie, Cage, Sandström, Roslavets, Lombardi. Johnson, Caprice Rec. CAP 1071, 1976 och Kristine Scholz, Schattenlieder, Alice ALCD 011, 1994, innan Pekka Pojhjola, Love Rec. LRCD 71/118, (1972, 1974) 1990 vandrar förbi och Albert de Rippe, Peter Söderberg, Fantasies & Chansos, Alice, ALCD 022, 1998 stannar upp tiden innan The Residents, Freak Show, Voyager CAT: CFREAKH, ISBN: 1559406461 CD-ROM, 1994 och The Residents, Wormwood - Curious Stories from the Bible, Euro Ralph CD019, 1998 och Sun Ra, Angels & Demons/Nubians, Evidence Music, ECD 22066-2 och Sun Ra, The Solar-Myth Approach vol.1 & 2, Charly CDGR 294-2, (1970-71) 2000 och Sun Ra, Space Is The Place, Impulse! IMP 12492, 1998 och Sun Ra, The Night Of The Purple Moon, Unheard Music Series ALP264CD, (1970), är på besök från Saturnus innan Otis Redding, Tell The Truth, Atco Rec. 8122-70295-2, 1970 och Otis Redding, Love Man, Rhino/ Atco Rec. 8122-70294-2, 1969 och Otis Redding, Blue, Atco Rec. 7567-80318-2, 1965 och Radiohead, Amnesiac, EMI LCO299, 2001 och Radiohead, Hail to the Theif, EMI Rec. 7243 5 84544 20, 2003 och Radiohead, In Rainbows, XL Rec. XLCD 324, 2007, för oss in i konsekvent pianomusik av Wolfgand Rihm, Klavierstücke, Kairos 0012372KAI, 2001 och elektroakustik med Ákos Rózmann, Impulsioni - De två, med tre instrument, Fylkingen Rec. FYCD 1013, 1999, som leder oss vidare in i amerkansk rytmik med Max Roach His Chorus And Orchestra, It´s Time, Impulse! IMP 11852, (1962) 1996 och Max Roach Group, Freedom Now Suite, Magnetic Rec. MRCD 110, (1964) och Max Roach & Cecil Taylor, Historic Concerts, Soul Note SN 1100/1, 1984, som osökt för oss vidare till Frederic Rzewski, North American Ballads & Squares, Hat Hut Rec. hat Art CD 6089, 1991 och Fredrik Rzewski. Alter Ego, Main Drag, Stradivarius STR 33631, 2002, tillbaka till Indien med Rama Nee Samanamevaru, Music Of India, EMI ECSD. 2494, 1971 och det unika instrumentet med Ravikiran, Vara Raga Laya (Gottu Vadyam), HMV ECSD 40543, 1987 (LP) och U. Srinivas, Modern Mandolin Maestro, GlobeStyle Rec. CDORBD 068, 1991, som med sin el.mandolin tar oss in till den improviserande komponisten G. Scelsi, Marianne Schroeder, Suites Nr.9 and Nr.10 for Piano, Hat Hut Rec. har ART Cd 6006, 1987 och G. Scelsi, Orchestre de la Radio-Télévision Polonaise de Cracovie, Hurqualia, Hymnos, Chukrum, Accord 201112, 1990 och Stefano Scodanibbio, Voyage That Never Ends, New Albion Rec. NA101CD, 1998, tar vid för den västerländska musikhistorien genom D. Shostakovich, A. Toscanini, Symphony No.7 "Leningrad", BMG, Gold Seal GD60293, 1991, över till allas vår Arnold Schoenberg, Maurizio Pollini, The Piano Music, (Das Klavierwerk), Polydor 423 249-2 POL 924, 1975, innan resan går till Seattle med Soundgarden, Badmotorfinger, A&M Rec. 395 374-2, 1991 och Soundgarden, Superknown, A&M Rec. 540 215-2, 1994 och Soundgarden, Down On the Upside, A&M Rec. 540 526-2 (04), 1996 och tillbaka till England med Soft Machine, Third, Columbia, 471407 2, 1970 och Soft Machine, Fourth/Fifth, Rewind/ Columbia 493341 2, (1971, 1972) 1999 och David Sylvian & Robert Fripp, The First Day, Virgin CDVX 2712 0777 7 88294 2 3, 1993 och Sylvian & Fripp, Damage, Virgin Damage 7243 8 39905 2 8, 1994, och David Sylvian, The Only Daughter, Samadhisound Sound CD SS005, 2005 och David Sylvian, Blemish och David Sylvian, Secrets of the Beehive, Virgin Rec. CDV 2471, 1987 och David Sylvian, Dead Bees On A Cake, Virgin Rec. 7243 8 47071 2 5 CDV2876, 1999, innan ordkonsten med Eva Ström & Ákos Rózmann, Poesi & Musik, Alice ALCD019, 1997, och Gil Scott-Heron, Small Talk at 125th and Lenox, BMG 07863 66611 2, (1970) 1993 och Mavis Staples, We’ll never turn back, Anti Rec. 6830-2, 2007, tar vid för det kollektiva i Sounds 99, Blue Tower Records BTCD 09/10/11, 2000 och Slapp Happy/Henry Cow, Desperate Straights, Virgin Rec. V-2024, 1975 och Sly & The Family Stone, Anthology, Epic EGK 37071, 1981 och Sly & The Family Stone, Life, Epic/Legacy 82876839452, (1968) 2007, innan El Suspiro Del Moro, Cantes Antiguos de Andalúcia, Ethnic Auvidis B 6777, 1993 och Irans store sångare M. Reza Shadjarian, Musique Classique Persiane, Ocora C 559097, 1990 och M. Reza Shadjarian & Ensemble Aref, Dastgah Chahargah, WDR 52.986, 1991 och Shajarian & Lofti, The Abu-Ata Concert, Kereshmeh Rec. KCD-107, 1996, som övergår till Zsigmond Szathmáry, Music & Graphic, Wergo WER 60119-50, 1988, (detta fantastiska mästerverk!) som sedan går vidare till Italiens intressantaste komponist Salvatore Sciarrino, 12 Madrigali, Col Legno WWE 1CD 20287, 2009 och Salvatore Sciarrino, Sui Poemi Concetrici, Kairos 0012812KAI, 2009 och Salvatore Sciarrino, Orchestral Works, Kairos 0012802KAI, 2008 som senare blir en färd till Ustad Gulam Shagan, Pakistan 3 Râga, Opus 111 OPS 30-226, 1999 och Archie Shepp, The Magic of Ju-Ju, Impulse! A-9154, (LP) 1967 och Archie Shepp, On This Night, Impulse!/Jasmine JAS 46, (LP) 1966 och Archie Shepp, Mama Too Tight, Ipmulse! A-9134 och Archie Shepp, The Way Ahead, Impulse! IMP 12722, (1968, 1969) 1998 och vännen David Stackenäs, Bow, Kning Disk KD012, 2006, med sin unika musik som följs av Arnold Schönberg, Sinfonieorchester des Südwestfunks, Fünf Orchesterstücke op.16, Konzert für Violocello und Orchester D-Dur, Moderner Psalm, Variation für Orchester op.31, Wergo WER 60185- 50, 1990 och vännerna Peter Söderberg, Liuto Con Forza, Phono Suecia PSCD 186, 2010 och Peter Söderberg & Sven Åberg, The Contemporary Lute, Alice ALCD 004, 1991, över till legendariska Kurt Schwitters, Eberhard Blum, Ursonate, Hat Hut Rec. hat ART CD 6109, 1991 för att följas av Andreas Staier, J.S. Bach, Goldberg-Variationen, Harmonia Mundi HMC 902058, 2010 och K. Stockhausen, Herbert Henck, Klavierstücke I-VIII/IX-XI, Wergo WER 60135-50, 1987 och mästarpianisten i Scriabin & Prokofiev& Rachmaninov, Grigory Sokolov, Saint Petersbourg 1988, Naïve/Opus OP 30386, 2003, till Talk Talk, Spirit of Eden, Parlophone CDP7469772, 1988 och tillbaka till templet i Tavil-Nadasvaram-Group/Madras, Music From South India, Moers Music 01090, 1982 och Pandit Omkarnath Thakur, Great Master, Great Music, Columbia, EMI 33 ECX 3303, 1973 och en av åttiotalets viktigaste album med Talking Heads, Remain In Light, Sire Rec. 7599-26095-2, 1980, som åtföljs av en sjuttiotalsklassiker i form av Tasavallan Presidentti, Lambertland, Love Rec. LRCD 60, (1973) 1990, när vi sedan träffar på Ustad Massano Tazi, Musique Classique Andalouse de Fés, Ocora C 559035, 1988, där stegen inte är långa till John Tilbury & Eddie Prévost, Discrete Moments, Matchless Rec. MRCD58, 2004, tills Turkiet är på tur med Sükrü Tanar, American Recording Produktions ARP012 och sufiska rörelser uppstår i Turquie, Musique Soufi, Ocora C559017, 1987, som övergår till unika röstklanger från Sardinien med Tenore De Orosei, Voches De Sardinna, Winter & Winter 910 021-2, 1998 och Tenores di Bitti, S’amore ’e mama, Realworld CDR W 60 7243 8 41885 3 8, 1996, när salig Ali Farka Toure, The Source, World Circuit WCD 030, 1992, från Mali självklart övergår till fantastiska Thumpermonkey Lives! – We Bake Our Bread Beneth Her Holy Fire, GENIN014DE, 2009, där vi sedan måste hälsa på hos The Tiny, Gravity & Grace, TTMSCD 003 och över till USA igen med Tool, Aenima, Volcano Rec. 82876 53644 2, 1996 och Tool, Lateralus, Volcano Rec. 61422-31160-2 CD och Tool, 10,000 Days, Volcano Rec. 82876 81991 2, 2006, som sedan övergår i märklig körsång från The Tahitian Choir, Rapa Iti, Triloka Rec. 320192-2, 1992 där sedan det soniska ansvaret övertas av Tank Battles, Dagmar Krause, The Songs of Hanns Eisler, Voiceprint VP138CD, 1994 och Dylan Thomas, The Caedmon Collection, Harper UACD 95(11), och Keith Tippet’s Ark, Frames, Ogun Rec. OGD 003/004, 1978, när legendaren Cecil Taylor, Garden, Hat Hut Rec. hat ART 1993/94, 1982 och Cecil Taylor, Jazz Advance, Blue Note Rec. GXF 3121(M), 1979 och Cecil Taylor, Live in the Black Forest, MPS/ EMI MPS 5C 064-62612, 1979 och Cecil Taylor, The Cecil Taylor Unit, New World Rec. NW 201, 1978 och Cecil Taylor, Silent Tounges, Freedom Rec. FLP 41005, 1975 och Cecil Taylor, Port Of Call, Past Perfect/ Silver Line, 220370-203, (1989) 2002  ;och Cecil Taylor, In Florescence, A&M Rec. CD 5286, 1990 och Cecil Taylor Unit, Akisakila & -Lono-, Konnex Rec, KCD 5040, (1973) 1992 och Cecil Taylor, Love For Sale, Blue Note 7243 4 94107 25, (1959) 1998 och Cecil Taylor, Indent, Freedom FLP 41038, 1977 och Cecil Taylor, Air Above Mountains (bulidings within), Enja Rec. 3005, 1973 och Cecil Taylor, Calling It the 8th, Hat Hut Rec. hat Musics 3508, 1983 och The Cecil Taylor Unit/ Roswell Rudd Sextet, Mixed, Impulse IMP 12702, 1998 och Lennie Tristano Quintet, Live At Birdland 1949, Jazz Rec. JR-ICD, (1979) 1990 och Lennie Tristano, Lennie Tristano/The New Tristano, Rhino 8122 71595-2, 1994, förändrade mitt liv och pianospel, för att gå vidare i dystopiska Univers Zero, Uzed, Cuneiform Rec. Rune 15 CD, 1988 och Univers Zero, Heatwave, Cuneiform Rec. Rune 9 CD, 1987, innan James Blood Ulmer, Black & Blues, Diw Rec. DIW-845E, 1991 och Gayathri Veena, Caranatic Classical Instrumental, Super Cassettes Industries Limited SICCD 030, 1992 och Edgar Varèse, Pierre Boulez, New York Philharmonic & Esamble Intercontemporain, Arcana/Ameriques/Ionisation, Sony Classical SK 45 844, 1990 och K. Vaidhyanthan & V. A.R. Subramaniam, Violin With Thavil, EMI/Columbia S/33ESX. 6109, 1975, visar länkaran mellan allt klingande innan Vivaldi, Michael Chance, The English Concert, Trevor Pinnock, Nisi Dominus, Deutsche Grammophon/ Archiv Produktion, 453 428-2, 1997, (vilken sångare!) visar på en tidlöshet precis som Music From Vietnam 2, The City of Huê, Caprce Rec. CAP 21463, 1995 och Music From Vietnam 3, Ethnic Minorities, Caprice Rec. CAP 21479, 1995 och Music From Vietnam 5, Minorities From The Central Highlands, Caprice Rec. CAP 21674, 2003 och Cornelis Vreeswijk, Poem, Ballader Och Lite Blues, Metronome Rec. 9031- 70900-2, (1970) 1990 och Christian Vander, Offering I et II, Seventh Rec. SEVENTH A I/A II, 1990 och N. Vallet & J. van Eyck, Le Secret Des Muses, Alice ALCD 027, 2007, som för oss till den felande länken mellan popmusik och konstmusik genom Robert Wyatt, Eps, Hannibal Rec. HNCD 1440, 1999 och Robert Wyatt, Ruth Is Stranger Than Richard, Virgin Rec. CDV 204 0777 7 87716 2 3, (1975) 1989 och Robert Wyatt, Dondestan, Rough Trade Rec. r2742, 1991 och Robert Wyatt, Comicopera, Domino Rec. WIGCD202, 2007 och Robert Wyatt, Cuckooland, Hannibal Rec. HNCD 1468, 2003 och Robert Wyatt, Shleep, Hannibal Rec. HNCD 1418, 1997 och Robert Wyatt, Nothing Can Stop Us, Rough Trade Rec. ROUGH 35,(LP) och Tom Waits, Mule Variations, Anti/ Epitaph 6547-2, 1999 och Tom Waits, Orphans, Anti Rec. 6677-2, 2006, genom mästaren själv, Anton Webern, Pierre Boluez, Juilliard Quartet. London Symphony Orchestra, Complete Works Op. 1-31, Sony SM3K 45845, 1991 och Stevie Wonder, Talking Book, Motown 157 354-2, (1972) 2000 och Wilco, Yankee Hotel Foxtrot, Nonesusuch Rec. 7559-79669-2, 2002 och Per Henrik Wallin, Deep In A Drem, Dragon DRCD 290, 1996 och Per Henrik Wallin Trio, Blues For Allan, Flash Music FLCD-8, 1999 och Per Henrik Wallin Trio, 9.9.99, Stunt Rec. STUCD 00202, 2000 och Christian Wolff, For Two Pianists, Content Rec. SAK 4610-8, 2003 och vännen Philip Wachsmann. Chathuna, Bead Rec. BEAD CD03 för att genom I. Xenakis, St-X Ensemble, C. Z Bornstein, Ensemble Pieces 1: Plektó, Eonta, Akanthos, Rebonds, N’Shima, Mode Rec. mode 53, 1996 och Xenakis, New London Chamber Choir, Critical Band/James Wood, Medea- A Colone- Nuits- Serment- Knephas, Hyperion Rec. CDA66980, 1997 och Xenakis, ST-X Ensemble, Kraanerg, Asphodel/ Sombient 0975, 1997 och Xenakis, Ensemble Intercontemporain, B. Sluchin, P. Strauch, P. Boulez & M. Tabachnik, Philegra, Jalons, Keren, Nomos Alpha, Thalleïn, Erato 2292-45770-2, 1992 och Xenakis, La Légende d’Eer, Auvidis Montaigne MO 782058, 1995 och Xenakis, Palimpsest/ Épéi/ Dikhthas/ Akanthos, Wergo WER 6178-2 286 178-2, 1990 och Xenakis & Varese, Carnegie Mellon Philharmonic, J.P Izquierdo, Dämmerschein; Persephassa; La Déesse Athéna; Amériques, Mode Rec. mode 58, 1997 och Xenakis, Les Percussions De Strasbourg, Pléïades, Harmonia Mundi HMC 905185. 1987 och Xenakis, Aki Takahashi, de Saram, Jack Quartet, Callithumpian Consort, Drury, Works With Piano; Eonta; Morsima-Amorsima; Ake; Paille In The Wind, Mode Rec. mode 217, 2010, upplösa tiden lite grann innan Neil Young, Freedom, Reprise Rec. 9 25899-2, 1989 och Neil Young with Crazy Horse, Everybody Knows This Is Nowhere, Reprise Rec. 9362-49790-3, 2009 och Neil Young, Unplugged, Reprise Rec. 9 45310-2, 1993 och Neil Young, Le Noise, Reprise Rec. 9362-49618-6, som föregår i Yamashita Trio, Clay, Enja Rec. 2052, 1974, och ännu en felande länk mellan allt genom Frank’s Mother of Invention, Live at the Arc-Boston 1968, Exil CD-EX 003, (1968) 1988 och Frank Zappa, You Can’t Do That On Stage Anymore vol.1, Zappa Rec. CDD ZAP 8, 1988 och Frank Zappa, You Can’t Do That On Stage Anymore vol.2, Zappa Rec. Cdd ZAP 9, 1988 och Frank Zappa, The Yellow Shark - Ensamble Modern, Zappa Rec. CDZAP 57, 1993 och Frank Zappa, Studio Tan, Zappa Rec. CDZAP 44, 1991 och Frank Zappa, Sleep Dirt, Zappa Rec. CDZAP 43, (1979) 1991 och Frank Zappa, Live Sydney Australia 76, Vaulter Native Rec. VN 20021A, (1976) 2002 Frank Zappa, Over-nite Sensation, Rykodisc RCD 10518, (1973) 1995 och Zappa/Beefheart, Bongo Fury, Zappa Rec. CDZAP 15, 1989 och Zappa/Mothers, Roxy & Elsewhere, Zappa Rec. CDZAP 39, (1974) 1992  ;och Zamla Mamaz Manna, Schlagerns Mystik, Silence Rec. SRSCD 3610, (1973) 1993 och Von Zamla, Zamlaranamma, Resource Rec. RESCD 511, (1982) 1994 och Samla Mammas Manna, Kaka, Amigo Musik. AMCD 884, 1999, för att sedan landa i Gerd Zacher, Die Kunst einer Fuge, Wergo WER 6184-2 286 184-2, 1990 och Monica Zetterlund & Bill Evans, Waltz For Debby, Philips 510 268-2, (1964) 1992 och Monica Zetterlund, Gyllene Blad Ur Monicas Dagbok, Sonet 557 700-2, (1961-1992) 1998, där vi slutligen landar på Stifts- och Landsbibloteket i Linköping 1973, med Led Zeppelin II, Atlantic 40 037 SD 8236, 1972 i hörlurarna och sist men inte minst med all inspiration från gruppen OH MY O, SAIL A WAY, Comedia Com5, 2012.